|
 |
 |
 |
 |
  |
|
  |
 |
plantjes

Senior Captain

Leeftijd: 46
|
Ik ga er van uit dat met het naar rechts door hangen dat je bedoelt dat de heli scheef in je lucht hangt en dat de hoofdas dus niet verticaal maar van rechts boven naar links onder gaat.
Nou dan kan ik je gerust stellen en zeggen dat ik hoort.
Alle rechts om draaiende heli's hangen een beetje naar rechts..
Zou hij dat niet doen dan zou hij naar links weg drijven door de rotor wrijving..
Door je staart iets scheef te zetten kun je dit effect wel iets verminderen maar dan ziet die er weer niet uit.
Benno
_________________ Firebird, Skycat, Zap, moskito, PicoZ, Honeybee kingV2(EXIT), Belt-CP(EXIT), GL450CT, HK450 in een MD500 romp(EXIT), Swift2, ECO8 Royal (EXIT), CopterX 500T...MX12
|
|
|
|
|
|
|
 |
  |
|
  |
 |
Broadie

First Officer

Leeftijd: 45
|
Ja, hij gedraagt zich rechtslastig, alsof er rechts meer massa is dan links. Dat was mij nog niet eerder opgevallen, omdat ik hem tot dan toe nauwelijks onder controle had . Dat is sinds gisteren dus anders . Ik kan hem eindelijk netjes laten hoveren, zonder dat de kat zich zorgen om zijn negen levens moet maken .
Het is dus een dynamisch effect. Wanneer morgen mijn exhelipiloot-collega weer hier is, zal ik hem ernaar vragen.
Update: De piloot probeerde mij iets uit te leggen over het draai-impulsmoment, mogelijkerwijs veroorzaakt door de staartmotor. Deze zit niet op de as van de hoofdmotor en draait in een ander vlak, dus kan deze een draai-impulsmoment veroorzaken, die de heli doet scheefstaan. Maar begrijpen doe ik het nu nog niet, dat komt nog wel .
Het tail-in hoveren gaat elke keer beter . Eigenlijk moet ik nu zo langzaam de heli gaan trimmen middels de servo-stangetjes, want ik moet de aileron behoorlijk ver naar links-achteren drukken om hem stil in de lucht te houden en daarbij ook nog een beetje linksom rudderen, maar dat kan wel met de Tx-trim.
De nieuwe 1200 mAh lipo´s zijn ietsje zwaarder dan de 1000 mAh, waarmee hij werd geleverd. Het naar voren hellen heb ik opgelost middels een stukje verpakkingsschuim voorin de batterijhouder. Dat dwingt de batterij ietsje naar achteren. Nu moet ik elke keer de batterij hard aandrukken, maar het heeft qua balancering geholpen .
De krimpkous-fix van de strut-connectors is een succes. Ze komen nu niet meer los, terwijl het zijn natuurlijke flexibiliteit behoudt. Lijkt mij dus beter dan lijmen, en het staat ook netter, alsof het zo bedoeld is .
Het is een mooi gezicht hem zo vlak voor mijn buik stil in de lucht te zien hangen .
_________________ Walkera CB180D (FP)
Walkera 4G3 (CP)
Carson Bluster 500 (CP)
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
  |
|
  |
 |
Broadie

First Officer

|
Dank je wel voor de uitleg, Jan .
Ja, zo klinkt het aannemelijk. Het is een krachtenspel met verschillende assen, vlakken en hoeken. Ik moet maar eens uitgebreid googlen en tekenen hoe het precies zit, want uiteindelijk wil ik het helemaal begrijpen en niet alleen intuďtief kunnen vliegen, hoewel dat nu op de voorgrond staat.
Gisteravond heb ik geprobeerd Hubi te trimmen middels de actuator-stangetjes, maar helemaal tevreden ben ik nog niet met het resultaat . Dat hij vlak voor het loslaten van de grond een sterk links-effect heeft, was mij al duidelijk. Het rechts-corrigeren moet meteen worden losgelaten, zodra hij airborne is.
Ondertussen kan ik in mijn kleine woonkamer behoorlijk krap opstijgen (dus zonder gevaar voor des katers lijf & leden ) en landen, maar als ik de aileron-knuppel loslaat, wil hij maar al te graag naar voren en naar rechts .
De rudder is van zich uit al bijna getrimt. De swashplate lijkt nu visueel recht te staan, wanneer ik Hubi bij de rotorbladen optil, maar het zal wel om finesses gaan, die niet zo maar met het blote oog op te merken zijn.
Nu het tail-in hoveren aardig lukt, wordt het langzaam tijd voor het zijwaarts of nose-in gebeuren. Of toch liever nog wat oefenen en het diep in de hersenstam laten zinken?
Groeten,
Guido
Walkera 4G3 (CP)
Carson Bluster 500 (CP)
|
|
|
|
|
|
|
 |
  |
|
  |
 |
Algysy

Senior Captain

Leeftijd: 62
|
Hallo Guido,
Naar mijn mening word aan trimmen teveel waarde gehecht. (velen zullen nu boos op mij worden)
Begrijp me goed, het is absoluut belangrijk je heli zo goed mogelijk te trimmen om het beste resultaat te behalen, maar het is echt niet zo dat het trimmen 100% perfect moet zijn.
Veel belangrijker is de vlieger, en dat is een kwestie van leren ... leren en nog eens leren.
Verder kunnen er zoveel afwijkingen aan een heli zijn dat bv de swashplate ook lang niet altijd 100% vlak moeten/kunnen staan.
Een klein voorbeeld, een (zeker goedkope) servo zal lang niet altijd perfect naar dezelfde plek centreren, kleine, haast niet merkbare afwijkingen, OK, maar ze zorgen er wel voor dat je wat afwijking krijgt.
En trekt een heli naar rechts zul je toch je swash een beetje naar links moeten kantelen, ook als hij daardoor niet 100% vlak meer is.
Maar de basis is dat je het zelf merkt, dus je zult eerst moeten kunnen vliegen.
En is je heli niet goed getrimd zul je wat meer moeten sturen (corrigeren) maar vliegen doet hij wel hoor.
Maar al met al heb ik vaak het idee dat men denkt dat het vliegen zo moeilijk is omdat de heli niet goed (getrimd) is, en daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Het ligt voor mijn gevoel voor pakweg 80% aan de vlieger en de rest aan het trimmen.
Succes,
Jan
_________________ Zelfs lucht kan houvast geven.
Mijn hobby`s: www.endeweb.tk of klik op websitebutton
HM 004 / 4#1
GL450C
FreeAir Blade indoor plane
MX16
|
|
|
|
|
|
|
 |
  |
|
  |
 |
Broadie

First Officer

|
Hallo Jan,
Ja, ik kan mij voorstellen, dat een ervaren vlieger een bepaald perspektief op de zaken kan hebben ontwikkeld, die een ander niet zonder meer deelt. Zover ben ik nog niet, ik hover nog tail-in en ben blij, dat sinds een paar dagen (bijna) alles heel blijft .
Toch ga ik proberen mijn Hubi in de luwte stil te kunnen laten hangen met alle controllers op 50%, als dat kan (misschien dat dat met de rudder alleen met de Tx gaat, maar die afwijking is klein). Nu moet ik nog steeds naar links-achteren corrigeren om hem stil te houden. Dat moet beter kunnen.
Hoe leuk dat hoveren ook nu moge zijn, de throttle-beheersing zit mij nog tegen. Elke minieme beweging van de throttle resulteert in een behoorlijke zwiepert naar boven of naar beneden. In de woonkamer betekent dat, dat ik zo´n beetje jo-jo tussen vloer en plafond . Ik probeer toch echt hem stil te houden, maar hij stijgt en daalt onbekommerd verder, ook vele sekonden nadat ik de throttle heb losgelaten. Misschien moet ik me eens bezig houden met de digitale Tx en kijken in hoeverre hiermee de throttle-gevoeligheid te beďnvloeden is .
Groeten,
Guido
Walkera 4G3 (CP)
Carson Bluster 500 (CP)
|
|
|
|
|
|
|
 |
  |
|
  |
 |
Algysy

Senior Captain

|
Hoi Guido,
Als ik me niet vergis vlieg je met een FP helie toch?
Die zijn wat lastiger op vaste hoogte te houden dan een CP.
Dat komt doordat je de hoogte regelt met het toerental, als je te hoog denkt te gaan neem je toeren terug, gevolg uiteraard hoogte verlies, maar dan wil je stoppen met dalen, dus je geeft meer gas en dan moet de motor eerst weer op toeren gaan komen voordat hij lift genereerd, maar dan geef je weer (teveel) gas en zo gaat het door ......daarom werkt het erg onnauwkeurig.
Een CP heli houdt een vaster toerental en bestuur je meer met de pitch, vandaar dat hij veel accurater reageert.
Maar...het gaat echt wel lukken hoor, en als je dat eenmaal onder controle hebt is de stap naar CP een makkie., en inderdaad, dan is een goede computerzender goud waard.
Grtz,
Jan
HM 004 / 4#1
GL450C
MX16
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
  |
|
  |
 |
Algysy

Senior Captain

|
| Broadie schreef: |
Wat de wondere CP-wereld betreft: ik zit in gedachten al te flirten met de KDS450C6. Eigenlijk nog te moeilijk voor mij, maar ja, wel verleidelijk . Misschien eerst heel voorzichtig een stukje omhoog, om te kijken hoe hij reageert…
Zal het dit jaar vroeg Kerstmis zijn?  |
Hallo Guido,
Als je zover bent dat je je huidige heli op een veilige manier kunt hoveren en wat naar links en rechts kunt sturen zul je met de KDS hetzelfde ook zonder problemen kunnen.
Daarna is het een kwestie van verder oefenen .... en ja, dat gaat met schade en schande... alhoewel, schande..nee hoor, we hebben dat allemaal mee gemaakt en het zal ook nooit overgaan, het hoort erbij.
De KDS 450C is een prima heli, je moet je dan alleen afvragen of je hem RTF koopt of zonder electronica en er dan zelf beter spul in zet, ben je wel een stuk duurder uit, maar later wil je waarschijnlijk toch een computerzender.
En wat tijd betreft ...ehhh ik zou de kerstman vast voorzichtig en tactisch gaan voorbereiden
Grtz,
Jan
HM 004 / 4#1
GL450C
MX16
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
  |
RCVliegshop.nl Forumindex / Walkera CB100 en CB180 / na hopjes 1e "vlucht" |
  |
|

|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
|
|
|
|
|
|
|