. / Onderwerp bekijken - Intressante Projectjes gevraagd.
Reageren Reageren
Pagina 1 van 1 RCVliegshop.nl Forumindex / Algemeen / Intressante Projectjes gevraagd.  

BerichtOnderwerp: Intressante Projectjes gevraagd. Geplaatst: 10 Maart 2010 - 16:28
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Leeftijd: 51
  Heren,

Ik ben de laatste tijd, ook vanwege het weer, wat minder aan het vliegen geweest, maar meer aan het ontwikkelen van hardware.

Ik heb wat meer tijd omhanden, vanwege de crisis, die er bij mij hard inhakt. Ja, het valt niet mee als zzp'er .

Om de tijd nuttig te besteden en mijn kennis verder uit te breiden tussen het (weinige) werk door,
heb ik allerhande stukjes electronica gemaakt voor in- en rond het huis, en natuurlijk ook voor mijn heli's (en mijn ander vliegend tuig).

Gebruik makend van Micro chips, heb ik al leuke dingen bij elkaar geprogrammeerd en gesoldeerd.
Ik heb onder andere een afstands bediening voor mijn Key cam gemaakt en zaken zoals een DC snelheidsregelaar, landings lichten en aansturing voor een actuator (micro servo). Dit alles aangestuurd via een extra kanaal en in gebruik zijnde kanalen op de ontvanger. Ook op lipo gebied een zonnecel lader gemaakt voor eencellige lipo's.

Nu ben ik een beetje uitgeput qua ideeen. Als er nog iemand een leuk projectje weet of iets in deze sfeer wil laten maken (tegen kostprijs en wat lekkers ) dan houd ik mij aanbevolen.

Groetjes,

Danny

27 cm r/c Piper Vagabond (bijna klaar)
Clouds fly (ready for take off)
  Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht  
Tip: De HM-CB180D al gezien?
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 11 Maart 2010 - 22:44
toca

Senior Captain
Senior Captain

Klinkt toch nog, gezien de omstandigheden, positief. Wat goed om de krachten te bundelen....Zo'n afstandbediening voor je Key-cam (heb er ook 1) dat vind ik wel interessant....wat kost dat en ik stuur je taart wel ff op ......

-Walkera 04.(naar buurman)
-KDS 450 C6 2.4 Ghz titanium.(on air)

-Picooz mini heli (coax) fun!
-X Power (coax) kapot
-Firespy mini met Gyroscoop (coax) more fun!
-2x Kds oplader c-6s
  Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken  
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 12 Maart 2010 - 01:44
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Toca,

Ik heb je een pb gestuurd met een paar vraagjes.

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 12 Maart 2010 - 13:50
plantjes

Senior Captain
Senior Captain

Leeftijd: 46
  Ik heb zelf ook welwa electronica kennis en wa wat aan het klooien geweest met een microchip gestuurde navigati verlichting...
Je kunt wel iets an en klaars kopen maar he isniet echt flexible..
Dus wat denk je van een programmeerbare
Navigatie verlichting/..

Overigens mis ik ook nog een laad station voor meerdere 1 cel lipo's...
Benno

BerichtOnderwerp: Geplaatst: 12 Maart 2010 - 14:35
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Benno,

Navigatie verlichting lijkt me ook leuk! Waar dacht je aan bij programmeerbaar?

Als een Walkera GA005 hebt of een andere lipo charger geschikt voor meerdere cell lipo's kun je deze opsplitsen. Dus een 2 cellige uitgang naar twee losse cellen. Het probleem hierbij is niet het delen, maar hoe kom je aan de juiste stekkertjes. Die 1 cellige stekkertjes
voor (met name Walkera) is gewoon niet aan te komen....

Hoor graag van je!

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 12 Maart 2010 - 17:13
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Leeftijd: 42

D.R. Reijgwart schreef:
Het probleem hierbij is niet het delen, maar hoe kom je aan de juiste stekkertjes. Die 1 cellige stekkertjes
voor (met name Walkera) is gewoon niet aan te komen....
Eéncelligen lipo's hoeven/kunnen niet gebalanceerd worden dus is er geen balanceer stekker nodig. Zelf de juiste parallel connectie solderen zal het makkelijkst zijn.

BantamBC6 - Hyperion 0610iDuo
RealFlight #4
  Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 12 Maart 2010 - 18:44
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Sikorsky,

Ik bedoel de contra stekkertjes waarmee je de lipo's aan de lader hangt.....

De Walkera GA005 lader heeft twee stekkeruitgangen, een voor 2 cels en een voor 3 cels, daar moet dus een stekketje in en (in het geval van de 2 cels uitgang) moet daar aan de andere kant dus twee contra (een cellige) stekkers aan om je 1 cellige lipo's in te pluggen. Bij die andere dus drie. Kun je dus twee of drie 1 cel lipos tegelijk laden.

(En ik maar denken dat ik duidelijk was.... )

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 01:17
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Benno,

Ik heb je een bericht gestuurd.

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 01:36
k.karssen

Top Gunner
Top Gunner

Ik heb een raar zelfgebouwd vliegtuigje op 1 cel en die laad ik ook op met de GA-05 Ik heb een standaard balanceerstekkertje met een verloop naar een twee draads JST stekker voor het laden Uiteraard niks balanceren en gaat prima
En ja twee tegelijk zou dus ook kunnen als ze met dezelfde stekker los van elkaar worden geladen En drie dus ook

[ info en foto's op mijn site-link hieronder]

http://members.chello.nl/k.karssen2
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 02:01
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Kasper,

bedankt! Toevallig nog een plaatje van je eencellig toestelletje? Of is dat diegene die ik al gezien heb met de (oorspronkelijke) V -staart?

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 02:16
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Danny, je kan/moet aan de 3S poort 3x1S in serie laden/balanceren en op de 2S poort 2x1S in serie.
Elke cel dient in serie met de andere(n) aangesloten te worden op de 3S of de 2S, die op hun beurt in de lader/balanceerder gaan.
Ik weet niet wat voor stekker je aan je lipo's hebt zitten maar de contra stekkers van die stekker zet je dus in serie aan de male 3S/2S jst-xh. Mocht je de contrastekker van je lipo niet kunnen vinden, zet je aan de lipo en 'ontvanger' andere stekkers zoals de veelvoorkomende jst male/female.

Bij voorkeur gebruik je zo veel mogelijk gelijke cellen (merk, type, capaciteit & aankoopdatum).

(* Afhankelijk v/d stroom die je lader/balanceerder kan leveren zou je aan elke in serie geschakelde cel nog een cel parallel kunnen schakelen.
Het gaat me om de mogelijkheid, dus niet iets dat ik aanbeveel of afraad.)

Edit: ik zie dat kkarssen ondertussen gereageerd heeft en het zo'n beetje over hetzelfde heeft. Alleen met dit verschil dat ik het heb over meerdere cellen op 1 jst-xh stekker die dus automatisch onderling gebalanceerd worden(net zoals je een prefab 2- of 3S pack aansluit.) Als beide poorten tegelijkertijd kunnen laden/balanceren zou je een rits van 5 accu's kunnen aansluiten met eventueel 5 parallel daaronder. Maar ik denk dat je in het beste geval 6 eencelligen op de 3S poort kwijt kan als het om kleine capaciteits accu's gaat(100- à 150mAh(?)).

RealFlight #4
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 12:13
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Sikosrksy,

Dank je wel. Ik ben overigens wel bekend met de werking van de lader. Ik had het enkel over de verkrijgbaarheid van de single lipo stekkertjes (contra) voor bijvoorbeeld de cb100.
Maximale output is overigens 0,8 amp van GA005.

Danny

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 20:59
k.karssen

Top Gunner
Top Gunner

Aan de balanceerstekker voor 3S zou je dus 3 kabeltjes met een aparte JST kunnen zetten
Maar de GA 005 stopt op een gegeven moment en Sikorsky lezende snap ik nu niet helemaal of hij stopt nadat de eerste de beste cel vol is of doorgaat tot de meest lege ook vol is Als alle 3 cellen de Min samen hebben zou dit toch moeten kunnen

Dus zwart en rood / zwart en blauw / zwart en wit

Beide uitgangen gebruiken en dus 5 celletjes tegelijk laden lijkt me niet goed gaan De lader kan 1 uitgang tegelijk balanceren /controleren
Hieronder zoals ik 1 minicel laad ;

JST laadkabeltje forum.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  24.11 KB
 Weergegeven:  220 keer

JST laadkabeltje forum.jpg

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 21:09
rcvliegshop.nl

Site Admin
Site Admin

k.karssen schreef:

Beide uitgangen gebruiken en dus 5 celletjes tegelijk laden lijkt me niet goed gaan De lader kan 1 uitgang tegelijk balanceren /controleren

Inderdaad. De 2S connector zit gewoon parallel aan een deel van de 3S connector van de lader dus dan zou je 2 van de 3 cellen op de 3S ingang doorverbinden met de 2 cellen op de 2S ingang. Da's niet de bedoeling.

Mijn huwelijk is net een sprookje... Iedere keer als ik thuis kom zit die heks op de bank...

Iedereen heeft het recht op mijn mening
  Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 22:30
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

k.karssen schreef:
Maar de GA 005 stopt op een gegeven moment en Sikorsky lezende snap ik nu niet helemaal of hij stopt nadat de eerste de beste cel vol is of doorgaat tot de meest lege ook vol is
Dat heeft met de lader/balanceerder te maken en niet met de wijze van aansluiten van accu's. Een normale balanceerder brengt alle cellen in balans. Wat jij omschrijft is de G005 lader. Ik ben daar laatst op gecorrigeerd; de G005 lader zou een volwaardige balanceerder zijn geworden
Bij het parallel laden wordt aanbevolen eerst de cellen onderling aan te sluiten voordat je ze aansluit op de lader. Dit om ze onderling in balans te brengen. Bij voorkeur niet te grote verschillen in spanning/ampèrage bij onderling aansluiten.

Citaat:
Als alle 3 cellen de Min samen hebben zou dit toch moeten kunnen
Dat kan. Dan schakel je ze parallel. Als je er drie in serie zet worden die door een balanceerder met elkaar in balans gebracht.
Daaronder kun je er eventueel 3 parallel schakelen. Dus dan krijg je 3S3P. (Met 0.8A laadstroom kun je niet verwachten dat je zware lipo's(>125mAh) met 1C kan laden.)

Over het gelijktijdig gebruiken van de 2S en 3S poort schreef ik: "Als beide poorten tegelijkertijd kunnen laden/balanceren zou je een rits van 5 accu's kunnen aansluiten"
Die wetenschap is dus aan de bezitters van genoemde lader(/balanceerder(?))

RealFlight #4

Laatst aangepast door Sikorsky op 15 Maart 2010 - 22:35; in totaal 1 keer bewerkt
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 22:32
plantjes

Senior Captain
Senior Captain

Leeftijd: 46
  En dan bedoel ik toch heel duidelijk iets totaal anders wat betrefd het laden van meerdere 1 cel lipo's..
IK wil niet dat ik 3x een 1c tegelijk ga opladen..
maar 3 verschillende 1 cel accu;s aan een nieuw te bouwen lader on afhankelijk van elkaar kan opladen..

Als je met de cb100 bezig bent en 5 accu's hebt wil je eigenlijk 4 accu's aan de lader hebben en dan 1 leeg vliegen en dan die aan de lader hangen en de volgende leeg vliegen..

De lader moet dus 4 of 5 x onafhankelijke intiligentie hebben..
Tuurlijk kun je gewoon 5 losse adapters kopen en een stekker blok maar dat is een niet zo elegante oplossing..

Benno

BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 22:54
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Citaat:
Als je met de cb100 bezig bent en 5 accu's hebt wil je eigenlijk 4 accu's aan de lader hebben en dan 1 leeg vliegen en dan die aan de lader hangen en de volgende leeg vliegen..

dat kan dus ook gewoon met de GA005, alleen met 3x1S lipo's.

Citaat:
IK wil niet dat ik 3x een 1c tegelijk ga opladen..
maar 3 verschillende 1 cel accu;s aan een nieuw te bouwen lader on afhankelijk van elkaar kan opladen..
Zie boven.
Dan bouw je toch een lader die een x aantal lipo's kan laden!? Wat is jouw vraag dan?
Over elegantie valt te twisten, mijn meest elegante oplossing qua laders staat in m'n onderschrift

RealFlight #4
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 15 Maart 2010 - 23:03
k.karssen

Top Gunner
Top Gunner

Maar goed ik gebruik de lader voor mijn 14 stuks 2S Lipo's en een paar 3S
Ik heb inderdaad vier van deze ladertjes aan een stekkerblok netjes naast elkaar
De lader heeft geen enkele moeite met 2200 Mah pack's maar omdat alles met 800 Mah middels de balanceerstekker gaat duurt het bij de wat "grotere" LiPo's wat langer Mijn meeste pack's zijn 1300 Mah en dan gaat het met vier ladertjes wel vlot Ben verslaafd aan deze goedkope laders en werk er al mee sinds ze bestaan Wanneer een LiPo een mankement krijgt dan is dit hoorbaar als hij is geladen ; de lader blijft dan geruime tijd schakelen om de cel die hij niet goed krijgt vol te krijgen Hoe langer dat schakelen duurt hoe slechter de accu wordt Multimeter laat dan vaak niet veel verschil zien in onbelaste toestand Maar de LiPo-saver op de heli weet dan genoeg na een minuut of wat

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 16 Maart 2010 - 07:48
helipilot

Senior Captain
Senior Captain

Leeftijd: 39
  Dan ik ook nog even.
Ik heb 5 stuks Graupner Ultramat 10 acculaders naast elkaar staan.
Op elke lader zit een Hyperion Lipo balancer.
Ik moet zeggen dat ik feitelijk alleen nog maar met 2200Mah Lipo packs werk.
2S of 3S 2200Mah packs.
Als ik GEEN haast heb dan laad ik elk Lipo pack afzonderlijk op met slechts 500Mah.
Dus 300Mah minder dan de Lipo laders van Kasper.
Ik heb er helaas nog steeds geen hard bewijs voor, maar gevoelsmatig is het langzaam laden van mijn Lipo packs beter voor de levensduur van de Packs.
Alleen met haast laad ik mijn packs op met 1C dus dan pers ik ze vol met 2200Mah.
Ik merk wel dat er tegenwoordig al behoorlijk veel keuze is in Lipo laders.
En ik merk ook dat de prijzen van elke lader behoorlijk uiteen kan lopen.
Vr Gr Erwin

KDS450SV paradepaard/ KDS450SV sportpaard/ KDS 450S ragbak nr2/ Align Trex500 ESP/ Wrackera HM4#3B/ Multiplex Funjet/ Spektrum DX6i/ Al mijn machines vliegen dmv een Spektrum AR6200 ontvanger.
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 19 Maart 2010 - 00:20
D.R. Reijgwart

Captain
Captain

Hoi Benno,

Ik heb je al verschillende PB's gestuurd m.b.t een ontwerp voor de lader met een schema en componenten.... Ik heb eigenlijk nog steeds niets vernomen, heb je al gekeken?

Danny

Reageren met citaat
Pagina 1 van 1
Reageren Reageren

gerelateerde topics
 Onderwerpen   Antwoorden   Auteur   Bekeken   Laatste bericht 
Geen nieuwe berichten nog Belgen op dit forum ? 55 jievie 9780 25 Juni 2010 - 09:32
FrankH Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Wat doet een Brushless Activator..? 9 Vortex 4265 9 Juli 2006 - 20:57
Vortex Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Servo problemen 36 Ramon 6164 4 Juli 2006 - 15:15
Mr_SnuGGelS Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Servo armpjes-waar te krijgen? 13 BarnOwl 2464 5 Mei 2006 - 08:59
whampsy Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Lipo ervaringen? 19 BarnOwl 6417 22 Maart 2006 - 13:07
Ramon Laatste bericht bekijken

RCVliegshop.nl Forumindex / Algemeen / Intressante Projectjes gevraagd.

Ga naar: