. / Onderwerp bekijken - Welke Lipo?
Reageren Reageren
Pagina 1 van 1 RCVliegshop.nl Forumindex / Walkera #36 / Welke Lipo?  

BerichtOnderwerp: Welke Lipo? Geplaatst: 7 Maart 2010 - 21:04
Maarten112

Second Officer
Second Officer

Leeftijd: 22
  Hallo allemaal,

wellicht dat een van jullie mij misschien kan helpen...ben al een hele tijd aan het lezen en aan het zoeken maar ik kom er zelf niet goed uit!

Ik wil voor mijn HM36 met brushless outer runner motor (wk-ws-26-001) een nieuwe lipo kopen. Ik heb echter geen flauw idee hoeveel mAh en C optimaal zijn voor mijn heli en wat het maximale gewicht van de lipo mag zijn....

Het viel me ook op dat na het vliegen de JST stekker van de ESC naar mijn huidige lipo erg warm wordt...kan dit geen kwaad?

groeten,

Maarten

Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger 
Tip: De HM4G6 al gezien?
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 7 Maart 2010 - 21:32
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Leeftijd: 42
  Hoi Maarten112,

Een 3S 2200mAh 20C is gangbaar.

Die JST stekker niet gebruiken!! De stroom die er loopt is te hoog voor een JST.
Of Deans(T-stekkers) of vergulde stekkers 3-, 3.5- of 4mm. gebruiken. (of elk ander geschikte en betrouwbare stekker).

BantamBC6 - Hyperion 0610iDuo
RealFlight #4
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 8 Maart 2010 - 15:28
Maarten112

Second Officer
Second Officer

He Sikorsky, thnx voor je antwoord! Als ik jou toch niet had....maar eens de goedkope lipo's van hobbycity uitproberen...met een turnigy accucel 6 (of 8) lader...kijken of dat wat is...

kan ik de andere soort stekker gewoon rechtstreeks op de draden van m'n walkera ESC solderen (zie plaatje)? Vind die draden naar de ESC toe namelijk ook maar dun!!! Of is het misschien gewoon beter om een hele andere ESC te kopen (eventueel inclusief motor)?

edit: Is het erg als de lipo 25c is? of kan dit verder geen kwaad?

groeten,

Maarten

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 8 Maart 2010 - 23:59
k.karssen

Top Gunner
Top Gunner

Dat de Lipo 25 C is is geen enkel probleem en juist een goede zaak Dit zegt hoeveel de LiPo per moment kan leveren
En inderdaad zou ik overgaan naar Dean stekkers De 30 Amp esc moet het probleem niet zijn op een 36 ; Kasper

[ info en foto's op mijn site-link hieronder]

http://members.chello.nl/k.karssen2
  Reageren met citaat
Profiel bekijken Stuur privébericht
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 9 Maart 2010 - 04:37
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Citaat:
kan ik de andere soort stekker gewoon rechtstreeks op de draden van m'n walkera ESC solderen (zie plaatje)? Vind die draden naar de ESC toe namelijk ook maar dun!!! Of is het misschien gewoon beter om een hele andere ESC te kopen (eventueel inclusief motor)?

Die draden zijn ook te dun (ongeveer de helft). Dit is een d.i.y. klusje geweest; komt zeker niet zo bij Walkera vandaan.
Die 3 draden naar je motor zijn de dikte die je ook naar je lipo moet hebben. Hoogstwaarschijnlijk staat er op die 3 draden: "14 AWG"(1.6mm.). Deze dikte is geschikt tot zo'n 32 A.
De voedingsdraden die je er nu op hebt zitten zijn 20AWG (0.8mm.) en geschikt tot zo'n 11A!!

Als deze ESC goed werkt hoef je hem natuurlijk niet te vervangen.
(Walkera adviseert hun motoren alleen met walkera regelaars te gebruiken.)
Volgens mij heb je deze heli al een paar jaar en zolang je geen plannen hebt om een eccpm 450 heli aan te schaffen zou ik die regelaar ook niet vervangen.

Zoals k.karssen al schrijft is een hoge ontlaadcapaciteit alleen maar gunstig. Wel even in het achterhoofd houden dat een hogere ontlaadcapaciteit de accu ook wat zwaarder maakt.

Om uit te rekenen hoeveel stroom een accu kan leveren vermenigvuldig je de capaciteit met de factor C. Een 2200 accu met een ontlaadcapaciteit van 25C is dus 2.2A x 25= 55A
20C(44A) is voor een regelaar van 30A in principe voldoende maar een (te) ruime ontlaadcapaciteit is prettig voor je accu. Daarbij wordt er volgens mij door de producenten met de "C rating" nogal eens creatief omgegaan

RealFlight #4
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 9 Maart 2010 - 11:13
Maarten112

Second Officer
Second Officer

Hoi mannen,

bedankt voor jullie nuttige antwoorden! Ik was er inmiddels zelf ook achter gekomen hoe het C verhaal etc zit. Het is eigenlijk helemaal niet zo lastig (als je het eenmaal weet haha!).

@sikorsky
Ik vond die draden inderdaad ook al zo dun....het vreemde is dat ik de heli gewoon in deze staat bij rcvliegshop heb gekocht...ik heb nog wel dikkere draden liggen...wellicht dat ik ze vervang. Weten jullie misschien waar ik zo'n grote maat heat shrink kan kopen? edit: laat maar....ik heb het al ergens gevonden!

In de toekomst komt er zeker nog wel een echte 450 heli...denk een t-rex... Alleen dan ga ik het gewoon in 1x goed doen...dus alleen maar mooie electronica en geen chinese rotzooi (wat het overigens nog steeds perfect doet allemaal.....);)

Nu nog wachten op nieuwe lipo's en een lader die kan balanceren en ik kan er weer tegenaan.....!

merci voor jullie antwoorden!

Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 9 Maart 2010 - 14:27
Sikorsky

Top Gunner
Top Gunner

Maarten112 schreef:
Hoi mannen,

@sikorsky
Ik vond die draden inderdaad ook al zo dun....het vreemde is dat ik de heli gewoon in deze staat bij rcvliegshop heb gekocht...
Citaat:
ik heb nog wel dikkere draden liggen...wellicht dat ik ze vervang.
Als je ze niet vervangt mag je sneller een Trex kopen

RealFlight #4
  Reageren met citaat
BerichtOnderwerp: Geplaatst: 10 Maart 2010 - 16:47
Maarten112

Second Officer
Second Officer

Sikorsky schreef:
Maarten112 schreef:
Hoi mannen,

@sikorsky
Ik vond die draden inderdaad ook al zo dun....het vreemde is dat ik de heli gewoon in deze staat bij rcvliegshop heb gekocht...
Citaat:
ik heb nog wel dikkere draden liggen...wellicht dat ik ze vervang.
Als je ze niet vervangt mag je sneller een Trex kopen

Hahaha!

Ik ben helaas maar een arme student!!! Anders had ik al een leuke trex 450....! Maar tot nu toe vind ik de prijs/kwaliteit verhouding van het Walkera spul wel prima...! Ga in de toekomst rustig uitbreiden naar een beter setje...leuke spectrum dxi zender...mooie gyro...etc etc...

Ga nu eerst eens beginnen een balanceer lader te kopen....een van m'n lipo's heeft nu 1 cel op nog maar 3,9 volt...en de andere cellen op 4,18 en 4,16 volt...

en een nieuwe lipo saver...boven de 11 volt brand een ledje blauw, tussen 10V en 11V knipperend blauw en onder de 10V rood. Onder de 9,8V knipperend rood met geluid...leek me wel geinig en kost 3x niks!

Reageren met citaat
Pagina 1 van 1
Reageren Reageren

gerelateerde topics
 Onderwerpen   Antwoorden   Auteur   Bekeken   Laatste bericht 
Geen nieuwe berichten Pitch servo & motor probleem. 70 Sikorsky 7667 4 April 2007 - 05:59
henri Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten nieuwe versie van walkera 36, heeft er al iemand mee gevloge 23 mike 9221 19 Februari 2007 - 16:47
Aviador Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Stijgt niet op 3 s7Dr 2994 30 September 2006 - 08:46
Renshetmens Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten Aansluiten Brushless motor 9 Steven 3148 9 Augustus 2006 - 18:36
Vortex Laatste bericht bekijken
Geen nieuwe berichten #36 tail rotor draait niet altijd mee. 4 BoLCoM 3339 31 Mei 2006 - 12:42
Aviador Laatste bericht bekijken

RCVliegshop.nl Forumindex / Walkera #36 / Welke Lipo?

Ga naar: