|
|
  |
 |
Aviador

Top Gunner

Leeftijd: 21
|
|
Aangezien er veel termen in de heliwereld rondgaan, en het moeilijk is alles op een rijtje te krijgen als beginner, ik zal ik hier wat verduidelijking geven.
Ten eerste heb je 2 soorten manieren bij heli's om te stijgen, je hebt door smpel meer gas te geven, waarbij de bladhoek vast staat (FP). En door de bladhoek te veranderen bij een (bijna) constante rotortoerental (CP).
CP stuurt beter door het constante en hoge toerental dan FP, maar is wel veel crashgevoeliger.
Nu komt het moeilijke, binnen CP heb je nog 2 verschillen, je hebt eCCPM (elektronisch gemixte) en mechanisch gemixte tuimelschijf (swash) mCCPM.
CCPM staat voor Cyclic Collective Pitch Mixing en zegt dus niks over of het electronisch of mechanisch gemixt is.
Bij mCCPM (mechanisch) heb je te maken met 1 servo apart voor de pitch, 1 voor de roll, en 1 voor de nick. Alle servo's hebben dus een aparte funcie.
Je hebt ook eCCPM, hierbij zijn er ook 3 servo's, dit keer niet elke 1 funcie, maar 3 die samen alle funcies regelen. Alle servo's zijn aangesloten op de swash, en zorgen door samen te werken voor de nick roll en collective pitch.
Bij de eCCPM heb je NOG 2 verschillen, 90 graden en 120 graden tuimelschijfbesturing. bij 3 punts (120graden) wordt de swash met 3 servo's bestuurd zoals mijn verhaaltje hierboven. Bij 4 punts (90graden) wordt er 1 extra servo gebruikt met als voordeel dat als 1 servo uitvalt, je nog wel controle hebt. Hiervoor heb je normaal 4 servo's nodig, maar 3 servo's kan ook, aangegeven op pagina 2 door venzent. nu heb je uiteraard niet meer het voordeel dat 1 servo mag uitvallen..
en dan nu de ontvangers. De meeste ontvangers maken gebruik van PPM(puls positie modulatie), dit is de simpelste vorm en is ook het goedkoopst. je hebt ook PCM (puls CODE modulatie), hierbij wordt het analoge signaal omgezet in een code die gecontrolleerd wordt door software in de ontvanger. het voordeel hier is dat de foutieve signalen worden genegeerd(geen storing) en de positieve blijven behouden, deze ontvangers zij natuurlijk wel duurder dan PPM.
heli naar links en rechts leunen = roll
heli naar voren en achteren = nick of elevator of pitch
heli staart naar links/rechts = rudder of tail (pitch)
rotorbladen poitiever/negatiever = cyclic pitch
dit was het dan zo weer een beetje, ik hoop genoeg duidelijk te hebben gemaakt om de newbe's op weg te helpen
oscar.
_________________ CCPM/PCM/PPM?? -> wat is wat
Laatst aangepast door Aviador op 12 Juni 2007 - 13:29; in totaal 2 keer bewerkt
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
  |
RCVliegshop.nl Forumindex / How It Works / ccpm, cp, pcm, wat is wat? update!! |
  |
|

|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dit forum
|
|
|
|
|
|
|
|